julilunna

En blog för julnörderi

Dag 24 – Julmat! Kanske ett recept?

Julmat! Jag äskar julmat! Eller stora delar av julbordet iaf. Julmaten hemma hos oss är en nerbantad version med det vi tycker är viktigast eftersom vi äter själva julmiddagen hemma hos svärföräldrarna. Men vi har hemma:

• En liten julskinka (som vi köper färdigkokt och griljerar själva bara)

• Jansson och fransk potatisgratäng (helt ojuligt i mina ögon, men jag har inte lyckats omvända min make till Jansson ännu. När vi träffades åt han ingen fisk alls, men nu 13 år senare äter han sillen på julbordet och det mesta i fiskvägen till vardags.)

• Citronsill och löksill enligt mammas recept och gravad strömming

• Gravad lax och sås enligt gammelfarmors recept (jag har ärvt hennes receptbok där hon med snirklig stil skrivit ner massor med fina recept, jag måste visa er den framöver!)

• Mammas köttbullar och köpta prinskorvar och rödbetssallad.

• Ägghalvor med fälska räkor och mammas majonnäs

Sen tillkommer såklart bröd (ska försöka hinna baka eget vörtbröd i år tänkte jag), knäcke, ost och julmust och säkert nåt mer jag glömt nu. Men i det stora hela så fokuserar vi mest på bakningen och godiset hos oss. Maten får vi desto mer av på det fantastiska julbordet hos svärföräldrarna på julafton där det förutom det vi har hemma också blir bl a:

• Rökt fårfiol och råddjursfiol i någon form

• Rökt lax och ofta rökt ål

• Minst 6-8 sorters sill

• Gubbröra, hemgjord rödbetssallad och sillsallad

• Ett par sorters sylta

• Ett par sorters hemgjord leverpastej

• Kycklingklubbor

• Revbensspjäll

• Brun-, röd-, grön- och brysselkål

• Kålrotslåda

• Julkorv

• kokt potatis, ett par sorters grönsallad, några sorters senap, flera sorters bröd och knäcke, ostar, marmelad och kex och lite annat sånt där smått och gott tillkommer också. Och säkert en hel del som jag glömt. Senare på kvällen serveras risgrynsgröt med saftsås (den har jag lärt mig att tacka nej till för vid det laget är jag så mätt att gröt hade får mig att må illa). Och sen finns såklart ett rejält utbud av kakor, glögg, godis, nötter, frukt och allt annat som hör till.

Jag bidrar med kålrotslådan, någon sorts senap, en av leverpastejerna och citronsillen. Nåt år har mamma gjort ostkaka till efterrätt och nåt åt har vi gjort fler sillar eller den gravade laxen, men det allra mesta gör svärföräldrarna själva för att de vill helt enkelt. Ett gigantiskt jobb att göra all den maten till 12-14 personer, men de verkar nöjda med upplägget än så länge. När den dagen kommer ska jag göra mitt allra bästa för att axla deras roll. Vi måste köpa ett mycket större hus först bara. 😉

Ett recept då. Någon, jag minns tyvärr inte vem, frågade om mitt recept på grönkål, halländsk kål, långkål eller vad man nu vill kalla den så här kommer det. Jag tänkte bjuda på citronsillen också, men det kommer en annan gång. Jag har inga mått alls, utan bara en känsla för mängder. Ni får helt enkelt smaka er fram eller googla efter ett bättre recept. De skiljer sig nog inte speciellt mycket åt ändå.

Skölj två ”buntar” grönkål och dra bladen av stjälken och hacka grovt. Koka mjuk i buljongen efter skinkkoket (eller annan buljong) under lock i ca en halvtimme. Häll av buljongen och låt rinna av. Fräs kålen i stekpanna i smör och häll på grädde och låt puttra en stund tills det blir krämigt. Smaka av med salt, peppar och lite sirap. 

 

Single Post Navigation

Lämna en kommentar